lørdag den 9. juni 2012

Kringle

Egentlig er kringle ikke noget vi har fået meget i vores familie, men min mor kan godt lide kringle og en dag vendte hun hjem fra arbejde med denne opskrift på kringle og den skulle være helt fantastisk.
Jeg har før lavet kringle helt fra bunden. Dejen lavet som til croissanter, med smør udrullet mellem lagene af gærdej. Og det gik strygende, men jeg brugte mange mange timer på dette projekt. Da det så kom tid til at bage den, skulle de to kringler ind ved høj temperatur og derefter skrues ned. Og ja, jeg glemte at skrue ned. Mine fine kringler var helt sorte. Og jeg var knust. 
Jeg har ikke bagt kringle siden, eller i hvert fald ikke før min mor kom hjem med denne opskrift.  
Lækker lækker saftig og mør kringle og så er den let at lave, alle kan være med her og man kan hurtigt fodre en hel hær med hjemmebag. HUSK AT SKRUE NED FOR VARMEN!

Verdens bedste og nemmeste kringle

4 stk

2 dl vand
50 g gær
Salt
3 spsk. sukker
3 æg
250 g margarine
450 g hvedemel

Til pensling:
1 sammenpisket æg
Sukker

Remonce: 
250 g margarine
225 g sukker
Kanel
Kardemomme
Rosiner
Hakket chokolade
Marcipan i små stykker

Vand, gær, salt, sukker, æg og margarine hældes i en skål. Det skal ikke røres sammen, men bare ligge i en halv times tid og hygge sig.

Tilsæt melet og bland det hele sammen til en lind dej med fingrene. Det er ikke nødvendig at margarinen er helt rørt ud.

Lad dejen hæve tildækket i yderligere en halv time.

Udrul dejen til en stor firkant på 1/2 cms tykkelse. Cirka 50 x 70 cm. 
Del dejen i fire lige store stykker på langs.

Remonce:
Blød margarine røres med sukker og fordeles mellem de fire stænger. På remoncen strøs kanel eller kardemomme og rosiner, eller chokolade og marcipan, eller hvad som helst som kunne være lækkert. 


Enderne på de fire stænger foldes ind og de to sider på hver stang foldes ind over fyldet og trykkes sammen. Pensl med sammenpisket æg og strø sukker over. Lad kringlerne efterhæve lunt i 3o minutter. 

Forvarm ovnen til 220 grader og sæt kringler i ovnen. Bag dem i 4 minutter OG SKRU SÅ NED FOR VARMEN til 200 grader og kringlerne bages færdig i yderligere 10-15 minutter. 

Smager dejlig direkte fra ovnen eller afkølet til kaffe. Rester kan fryses og lunes ved senere lejlighed.

1 kommentar:

  1. Hvordan du nogensinde har fået den rullet ud og derefter flyttet over på plade er beyond me.... Havde over 100 gr mere mel i og det var stadig en gang klistret juks.... Håber de smager. Kønt blev det ikke

    SvarSlet