tirsdag den 29. maj 2012

Brødbudding med chokoladestykker

Da jeg fejrede fødselsdag tilbage sidst i April var der stadigvæk gråt og trist, og særdeles vådt i vejret. Så da jeg skulle vælge hvad jeg ville lave til dessert måtte det være noget varmt og noget med chokolade til at nære sjælen. Mit endelig valg faldt på en opskrift af Nigella Lawson på brødbudding. 

Egentlig så syntes jeg ikke at brødbudding lyder specielt lækkert og generelt er budding ikke lige min kop the. Men jeg har ofte set hende på tv lave noget lignede denne opskrift, og har altid tænkt at det ser lækkert ud.. Og det ser ikke kun lækkert ud.. det er også lækkert! 

En anden gang kunne jeg dog godt finde på at lave desserten med en mindre kraftig chokolade, da en 70% var særdeles kraftig med det hvide brød og fløden.   

Det absolut lækrest ved denne dessert er den sprøde og søde overflade, som desserten får i ovnen. Jeg havde dog min ovn skruede op på fuld hørm de sidste 5 minutter for at karamelliser det sidste sukker, men hold øje med desserten ikke brænder og arbejdet har været forgæves!   



Brødbudding med chokoladestykker

Nigellas Køkken, Nigella Lawson

4-6 personer

250 g tørt brød skåret i 3 cm store terninger
100 g chokoladestykker
3 æg
40 g lyt rørsukker
2 spsk mørk rom
125 ml piskefløde
500 g sødmælk
4 tsk rørsukker

1 ovnfast fad, ca. 23 cm i diameter x 6 cm i dybden (ca. 1,5 l)

Forvarm ovnen til 170 grader. Smør en rund tærteform let med smør. Hæld de tørre brødterninger i; hvis brødet ikke er tørt, lægges skiverne først til tørre i et stykke tid på en rist, før de skæres i terninger og bruges.

Kom chokoladestykkerne ned til brødterningerne, så de fordeles jævnt mellem dem.

Pisk æg, lys farin, rom, piskefløde og mælk sammen. Hæld blandingen over brødet og tryk terningerne ned, så de dækkes af væsken.

Lad det hele stå i blød i 20 minutter. Drys dernæst med rørsukker og kom blandingen direkte i ovnen i 40-50 minutter. 

Lad formen stå et stykke tid før servering.  


2 kommentarer:

  1. Den ser godt nok lækker ud.

    Hvor køber du lys farin henne, jeg har ledt i årevis uden at kunne finde det. Ikke i Danmark i hvert fald.

    Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia. Det er da også forkert! Der skulle stå lyst rørsukker! Ja, lys farin er slet ik til at finde herhjemme nemlig. Man kunne evt. bruge halv lyst rørsukker og halv farin.. så får man karamelsmagen med fra farien men blandingen bliver ikke så mørk, som hvis man kun brugte farin.

      Slet